۲۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۴۱

بچه پردردسر ادبیات فرانسه شوالیه می‌شود

بچه پردردسر ادبیات فرانسه شوالیه می‌شود

میشل اولبک نویسنده سرشناس و رمان‌نویس فرانسوی نشان لژیون دونور را که مهمترین نشان فرانسه است پنج‌شنبه دریافت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، بالاترین نشان فرانسه توسط امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور پنج‌شنبه به میشل اولبک برای خدماتش به ادبیات فرانسه اهدا می‌شود.

یکم ژانویه یعنی در نخستین روز سال ۲۰۱۹ با اعلام فهرست دریافت کنندگان نشان لژیون دونور سال، اعلام شده بود که این نویسنده ۶۳ ساله امسال این نشان را دریافت خواهد کرد.

دفتر مرکزی اعطای نشان لِژیون دونور طی بیانیه‌ای اعلام کرد که اولبِک در کنار شماری از چهره‌های مطرح کشور، این نشان را که برجسته‌ترین نشان دولتی فرانسه است، دریافت خواهند کرد.

اعلام نامزدی او برای دریافت این جایزه اندکی پس از آن اعلام شد که جدیدترین کتاب وی؛ رمانی با عنوان «سروتونین» منتشر شد و بلافاصله در سراسر جهان ترجمه و در فهرست پرفروش‌ها قرار گرفت.

این کتاب که پیش از شروع جنبش جلیقه زردهای فرانسه نوشته شده بود، پیش‌بینی کرده بود که خشم مهارنشدنی در فرانسه بروز می‌کند و بدترین بحران اجتماعی برای دولت امانوئل مکرون را رقم می‌زند.

نشان لژیون دونور امسال در مجموع به ٤٠٢ نفر تعلق می‌گیرد و از آنجا که در پنج سطح درجه بندی می‌شود، به ٣٤٥ نفر از دریافت کنندگان این نشان، درجه «شوالیه» اعطا خواهد شد و ٤٢ نفر درجۀ «افسر»، ٩ نفر درجۀ «فرمانده»، ٤ نفر درجۀ «افسر بزرگ» و دو نفر درجۀ «صلیب بزرگ» را دریافت خواهند کرد.

ماری کلر برژر تاریخ‌دان مشهور فرانسوی که ٨٥ سال دارد و آلفرد گروسر جامعه شناس فرانسوی-آلمانی که ٩٣ سال دارد نیز شایسته دریافت درجه صلیب بزرگ شناخته شده‌اند.

رنه دو اُبالدیا شاعر صد ساله فرانسوی نیز از دریافت کنندگان درجه فرمانده نشان لژیون دونور و استفان بِرن روزنامه‌نگار نیز از جمله دریافت کنندگان نشان شوالیه است.

میشل اولبک سال ۲۰۱۰ جایزه گنکور را برای کتاب «نقشه و قلمرو» دریافت کرد. کتاب بعدی او «تسلیم» بود. در این کتاب ۳۰۰ صفحه‌ای جنجالی که درونمایه‌ای اجتماعی و سیاسی دارد و ششمین رمان اولبک است، وضع سیاسی فرانسه در سال ۲۰۲۲ روایت می‌شود و این در شرایطی است که نیروهای اسلامی در فرانسه روی کار آمده‌اند. در این کتاب داستانی برخی از نیروهای واقعی چون فرانسواز هالند و لو پن نیز حضور دارند. این اثر از سوی برخی جسارتی ادبی و از سوی گروهی دیگر نژادپرستانه و اسلام‌هراسانه خوانده شد. وی به دلیل چنین عقایدی یک بار دادگاهی نیز شد و به همین دلیل به عنوان بچه پردردسر ادبیات فرانسه شناخته می‌شود.

کد خبر 4590639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha